هارد دیسک ( Hard Disk )
نوشته شده توسط : Hamid Mohammadi

در ساده‌ترین شکل، یک درایو دیسک سخت خارجی شامل یک درایو هارد دیسک داخلی الکترونیکی است که درون یک محفظه قرار می‌گیرد.
دیسک‌های سخت خارجی نیز به عنوان درایوهای سبک وزن و قابل حمل شناخته می‌شوند.
بعضی از ذخیره کننده‌های خارجی نیز با ویژگی‌های امنیتی بالا مانند تشخیص اثر انگشت هستند که مانع دسترسی افراد به اطلاعات ذخیره شده می‌شوند.
از طرف دیگر طیف مدل‌های پیچیده‌تر با قابلیت‌های بیشتر و همچنین پشتیبان‌گیری خودکار در حال توسعه است.
در بازار، به تعداد قابل توجهی از انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی وجود دارد، که این بدین معنی است که نیازهای هر فرد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین در ادامه مواردی که در هنگام خرید یک دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات بیرونی لازم است بدانید را، ذکر کرده‌ایم:

در ابتدا فرض می‌کنیم شما یک مصرف کننده رسانه‌ای نیستید و فیلم‌ها را دانلود نمی‌کنید و حتی نمی‌توانید به موسیقی آنلاین گوش دهید با این حال، کامپیوتر شما پر از فایل های ورد و اکسل است و شما در نهایت متوجه خواهید شد که نیاز به یک فضای اضافه برای پشتیبان‌گیری از آنها دارید.
در اینجا شما می‌توانید با توجه به حجم فایل‌های خود، یک ذخیره‌ساز ارزان قیمت با کمترین فضای ذخیره‌سازی را خریداری کنید و اطمینان حاصل کنید که مجبور نیستید مجدد فضای ذخیره‌سازی دیگری خریداری کنید و همین میزان برای شما کافی است.

 

هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند ؟

 

ابزارها مختلفی برای ذخیره سازی اطلاعات در دنیای تکنولوژی موجوده و امروزه میتونید حجم هایی در حد ترابایت رو جا به جا کنیدو همیشه همراهتون داشته باشید ، ابزار ذخیره سازی امروزه در حجم ها و اندازه های متفاوت هستش که هر فرد حداقل یکی از اونارو داره در زیر به انواع مختلف این ابزار می پردازیم پس با ما همراه باشید :

هارد دیسک ( Hard Disk ) :
به فضایی ذخیره سازی دائمی گفته میشه که به دونوع اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم میشه از طرفی از نظر معماری داخلی به دو نوع HDD و SSD تقسیم میشه که در زیر به هاردهای HDD اشاره کوچکی خواهیم کرد :

تاریخچه ی هارد HDD :
این نوع هارد ها تا قبل از سال 1980 در ابعاد بسیاربزرگتر نسبت به امروز (اندازه ی صفحات 14 اینچی ) بودند و برای مصارف خانگی و صنعتی کاربرد نداشتند تا این که در همین سال شرکت seagate اولین هارد را با اندازه ی 5.25 اینچی را با فضای 5 مگابایتی ساخت،و در اواسط دهه ی 90 این نوع هارد ها برای مصارف خانگی نیز عرضه شد.

هارد HDD :
HDD مخفف Hard Disk Drive به معنی دیسک درایو سخت می باشد . این نوع هارد ها رو معمولا هارد های مکانیکی نیز میگویند که علت اون داشتن قطعه ی متحرک برای نوشتن و خواندن اطلاعات هستش که این نوع هارد ها با حافظه 320 GB تا 10 TB (که البته هنوز در بازار عرضه نشده است )و با سرعت5400RPM و7200RPM عرضه میشوند.همانطور که در بالا گفتیم این نوع هارد ها به دو نوع اینترنال و اکسترنال تقسیم میشوند :

هارد های HDD اینترنال :
این نوع مخصوصا برای کامپیوترها و لپتاب ها ساخته شده اند و نمیتوان از آنها به طریق دیگری استفاده کرد در کامپیوتر های های شخصی حافظه های بسیاری وجود داره بعنوان مثال RAM نیز نوعی حافظه هستش ولی با قطع برق سیستم اطلاعات این بخش به طور خودکار پاک میشه و به نوعی RAM چرک نویس سیستم به حساب میاد ولی هارد ها حافظه ی دائمی هستند .

نحوه ی کار این نوع هارد با استفاده از یک دیسک سخت و یک هد هستش که اطلاعات رو می خونه یا می نویسه در زیر معماری داخلی هارد رو مشاهده می کنید:

 

هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند ؟

 

هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند ؟

معماری داخلی هارد

بخش مکانیکی :
1.دیسک گردان :
مهمترین بخش یک هارد هستش زیرا اطلاعات روی این دیسک ذخیره میشه و مسلمه هرچه تعداد اونها زیاد باشه فضای هاردها هم بالا میره این دیسک ها با یک موتور چرخاخانده میشن.

2.بازوی حرکتی :
بازوی حرکتی برای خواندن اطلاعات توسط هد روی دیسک گردان حرکت میکنه تا هد بتواند به بخش ها مختلف دیسک دسترسی داشته باشه.

3.موتور هارد :
دیسک های گردان به این موتور متصل اند و این موتور وظیفه ی چرخاندن دیسک های گردان رو داره این موتور با سرعت معینی میچرخه به طور مثال 5400 یا 7200 و…( واحد rpm )که همان سرعت هارد هاست .

4.فیلتر هوا :
فیلتر هوا برای تمیز کردن هوای داخل هارد به کار برده میشود و از طرفی به براربر فشار هوای داخل وخارج هارد کمک میکنه.

5. هد :
برای خواندن و نوشتن اطلاعات از روی دیسک گردان از هد استفاده میشود . در موقع خواندن اطلاعات رو بصورت صفر ویک از پلتر دریافت میکنه و در موقع نوشتن اطلاعات رو به صورت صفر و یک وارد پلتر میکنه .

6. کنترل کننده :
کنترل کننده بازوی حرکتی رو کنترل میکنه تا به کل پلتر دسترسی داشته باشه در هارد های قدیمی از موتور استپی استفاده میشد ولی امروزه از سیم پیچ یا آهنربا استفاده میشود .

 

هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند ؟

 

معماری داخلی هارد اینترنال

بخش برد منطقی:
همانطور که در بالا مشاهده میکنید هارد ها فقط بخش مکانیکی نیست در بخش پشتی مکانیکی برد منظقی هارد وجود دارد:

1.برد منطقی :
بخش منطقی هارد یک برد میباشد که وظیفه کنترل بخش مکانیکی و به نوعی cpu هارد به حساب می آید و کنترل ورود و خروج داده و …. را برعهده دارد .

2.محل اتصال کابل دیتا که از نوع SATA میباشد .

3.محل اتصال کابل برق میباشد .

 

هارد های HDD اکسترنال :
بخش داخلی هاردهای درایو های اکسترنال دقیقا از نوعه اینترنال میباشد فقط بزرگترین فرق و تفاوت این نوع کابل متصل کننده میباشد ک در هاردهای اینترنال همانگونه که دربالا دیدید دو کابل (یکی برای انتقال داده و دیگری کابل برق میباشد) که صرفاََ برای کامپیوترمیباشد (مگر این که SATA به USB تبدیل کرد) ولی هارد اکسترنال قابلیت اتصال به هرچیزی که دارای ورودی USB میباشد را داراست و از طرفی قابلیت حمل دارد (برخی از هاردهای اکسترنال در مقابل ضربه و آب مقاوم است) .





:: موضوعات مرتبط: لوازم جانبی موبایل , لوازم دیجیتال , لوازم خانگی , لوازم کامپیوتر , خرید دوربین هندی کم , خرید دوربین هندی کم , خرید ماشین لباسشوئی خانگی , خرید کامپیوتر رومیزی , خرید اسپیکر , خرید یخچال ساید بای ساید , خرید مایکروفر , راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا , راهنمای خرید ماساژورهای برقی , آشنایی با عملکرد تلویزیون های OLED&QOLED , دستگاه تصفیه هوا , ماساژور برقی , ,
:: برچسب‌ها: قیمت هارد دیسک , سرعت دیسک سخت و دیسک نوری , انواع هارد دیسک , فرمول محاسبه ظرفیت دیسک , تفاوت دیسک نوری و دیسک سخت , فلاپی دیسک , دیسک نرم , هارد چیست , ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: