QLED چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : Hamid Mohammadi

آشنایی با عملکرد تلویزیون های  QLED

 

تکنولوژی نقطه کوانتومی تلویزیون با قرار دادن یک لایه یا فیلم از نقاط کوانتومی در مقابل یک پنل نور پس زمینه منظم LED کار می کند. لایه از ذرات کوچک ساخته شده است که هر کدام از آنها رنگ خود را با توجه به اندازه آن (هرجایی بین 2 تا 10 نانومتر) منتشر می کند. اساسا، اندازه ذره، طول موج نوری که آن را منتشر می کند، دیکته می کند، از این رو رنگ های مختلفی را فعال می کند. سامسونگ می گوید که نقاط کوانتومی بیش از یک میلیارد رنگ را فعال می کند.
در این نسل سوم تلویزیون های کوانتومی، که QLED نامیده می شوند، ذرات تغییر کرده اند، زیرا آنها اکنون دارای یک هسته آلومینیوم فلزی و پوسته فلزی جدید هستند که موجب افزایش دقت رنگ شده، اما این دقت رنگ را در روشنایی های پیکسل های بالاتر نیز فراهم می کند.
توانایی تولید این رنگ ها در روشنایی های بالاتر باعث می شود که حجم رنگ بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم و این در اینجا QLED ادعا می کند که از توانایی های OLED برتر است. این توانایی حفظ رنگ، در مناطق پررنگی که OLED نمی تواند رنگ را حفظ کند، خود را نشان می دهد.

نتیجه این است که QLED به شما امکان می دهد رنگ های قابل ملاحظه بیشتری داشته باشید.

 

سامسونگ نسل جدید تلویزیون های خود را تحت عنوان کیو ال ای دی معرفی کرده است، حال می خواهیم بدانیم این تکنولوژی چیست و علل تقاوت تلویزیون های QLED و دیگر تلویزیون ها چیست؟

سامسونگ در نمایشگاه CES 2017 نسل جدید تلویزیون هایش را تحت عنوان QLED رونمایی کرد، این شرکت نقش این نسل از تلویزیون ها را در کیفیت بالای تصویر یادآور شد. شاید تصور کنید که فناوری QLED بسیار شبیه به OLED است. البته این تصور خیلی دور از انتظار نیست چرا که هر دوی این تکنولوژی ها به عنوان رقیب سعی در رسیدن به عنوان برترین تکنولوژی موجود شوند.

در سال 2017 در تلویزیون رده بالای سامسونگ به نامQLED جایگزین SUHD می شود.این تلویزیون ها مدعی هستند که نسبت به تلویزیون های نسل قبل سامسونگ، توانایی های بیشتری دارند.

کیو ال ای دی (QLED ) چیست؟

دلیل نامگذاری این تلویزیون ها به QLED مجهز بودن سامسونگ به تکنولوژی کوانتوم دات در پنل LED است. به عبارت بهتر QLED،از فرمول Quantom dot + LED = QLED به دست می آید. QLED یک تکنولوژی جدید به شمار نمی آید، بلکه در حقیقت، نسل سوم کوانتوم دات در تلویزیون های سامسونگ است. نسل قبل این تکنولوژی را در تلویزیون های SUHD سال های 2015 و 2016 شاهد بودیم.

 

http://uupload.ir/files/wcoh_l_10160636_001.jpg

 

همانگونه که در بالا ذکر شد، فناوری های QLED و OLED رقابتی سرسخت دارند. سامسونگ ادعا می کند QLED مزیت های بیشتری نسبت به OLED داراست. با نامگذاری نسل جدید تلویزیون های سامسونگ QLED ، سامسونگ می تواند تلویزیون های پرچم دار جدید سری Q را از دیگر تلویزیون های نسل دوم متمایز کند.گذشته از این، سامسونگ در نامگذاری این نسل تلویزیون ها، با زیرکی خاصی عمل کرده است، چرا که در نگاه اول، تلویزیون های QLED سامسونگ شبیه به OLED به نظر می رسد.

کیو ال ای دی (QLED ) چگونه کار می کند؟

فناوری کوانتوم دات در تلویزیون ها، یک لایه یا یک فیلم از نقطه های کوانتومی روی نور پس زمینه یک پنل LED قرار می دهد. این لایه متشکل از ذرات بسیار ریزی است که هر کدام از این ذره ها نور جداگانه ای از خود ساطع می کند.

طول موج نور ساطع شده به ابعاد آن بستگی دارد و از این طریق رنگ های مختلفی به وجود می آورد. سامسونگ ادعا می کند که نقطه های کوانتومی قادر به تولید بیش از یک میلیارد رنگ مختلف هستند. البته در نسل تلویزیون های QLED این ذره ها تغییر کرده و به هسته های آلیاژ فلزی جدید و بدنه فلزی مهز شده اند. این تغییر موجب تولید رنگ های واقعی تر و دقت بالاتر رنگ ها در روشنایی زیاد می شود.

موارد ذکر شده در فناوری QLED حائز اهمیت است. توانایی تولید رنگ ها در روشنایی بالا، موجب بهتر شدن حجم رنگ ها نسبت به قبل می شود، به همین خاطر، QLED مدعی قابلیت های بیشتر نسبت به OLED است. این تکنولوژی جدید، دقت رنگ هایی که در بخش هایی از صفحه نمایش که نور زیادی دارد را نسبت به قبل بهبود می بخشد. در حقیقت فناوری QLED از این نظر نسبت به OLED رنگ‌هایی با دقت بهتر تولید می‌ کند.

این مزیت ها سبب می شود که در صورت استفاده از تکنولوژی QLED رنگ های بیشتری را روی نمایشگر تلویزیون شاهد باشید.

دقت تلویزیون‌ های QLED جدید باعث می‌ شود افراد همان تجربه‌ بصری مد نظر کارگردان فیلم ‌ها را تجربه کنند.

QLED و OLED چه تفاوت هایی دارند؟

روشنایی مهم ترین گزینه ای است که سبب تمایز این دو فناوری هم می شوند. نسل تلویزیون های کوانتوم دات به یک سیستم نور پس زمینه LED نیازمند هستند، اما در مقابل در فناوری OLED هر پیکسل جداگانه نوردهی می شود. ساختار OLED، به لایه ای جداگانه برای نوردهی از طریق LED نیاز ندارد، و از این رو می تواند رنگ مشکی را به صورت کاملا عمیق ارائه کند،علاوه بر این موجب باریک شدن پنل نمایشگر می شود. در فناوری OLED زمانی که یک پیکسل از تصویز سیاه می شود، آن پیکسل به صورت مستقل خاموش می شود. اما اگر در تلویزیون LED این اتفاق بیفتد، هیچوقت نمی توان پیکسل را خاموش کرد، چرا که هر مجموعه LED مسئول پخش نور منطقه ای خاص از پنل است.

تلویزیون های QLED سامسونگ به سیستم edge-lit LED مجهز هستند. در این سیستم محل قرارگیری LEDها در حاشیه دور پنل است و در حقیقیت در پشت پنل چراغ ال ای دی وجود ندارد.

در این نوع تلویزیون نمایشگر به مناطق مختلفی دسته بندی می شوند، سپس هر کدام از این مناطق مختلف جداگانه و به صورت مستقل نوردهی می شوند. تعداد این مناطق و دقت نمایش تصور و کنتراست رابطه ای مستقیم دارند و با زیاد شدن این مناطق نمایش تصویر و کنتراست بهتری را شاهد خواهید بود.

اما در تلویزیون های OLED کیفیت تصویر به تعداد پیکسل ها بستگی دارد. مدل پرچم ‌دار Q9 تلویزیون ‌های سامسونگ، دارای ۳۲ بلوک نوردهی است و این در حالی است که سایر مدل ‌های سری Q ۱۲ بلوک دارند.

 

 

فیلتر Moth Eye در تلویزیون های سامسونگ جایگزین فیلمی با بازتاب نور کم شده و این جایگزینی موجب مدیریت بهتر بازتاب روشنایی در پنل نمایشگر می شود. اما در این شرایط رنگ سیاه عمیق دارای کیفیتی کمتر است. علاوه بر این، این تغییر موجب نمایش بهتر رنگ های ایجاد شده در زوایای دید مختلف می شود. برای این که این موضوع را بهتر درک کنید، تلویزیون های KS8000 و Q9 را مقایسه کنید، خواهید دید که تلویزیون سری Q عملکرد بهتری را داراست.

تغییرات اعمال شده درفناوری QLED موجب می شود تا در برخی از شرایظ نسبت به OLEDعملکرد بهتری داشته باشد. شدت روشنایی QLED بالاتر از OLED است چرا که استفاده از فیلم جدید کوانتوم دات موجب ایجاد رنگ مشکی عمیق شده و می تواند به OLED نزدیک شود، و این موجب دقت بسیار خوب در بخش نمایش می شود. نگفته نماند که نمایشگرهای OLED می‌ توانند رنگ ‌های مشکی عمیق ‌تری را بوجود آورند، اما تلویزیون‌های کوانتوم دات روشنایی بهتری ارائه می‌ دهند. تلویزیون‌های جدید OLED تولید شده در سال ۲۰۱۷ نسبت به مدل‌ های ارائه شده در سال ۲۰۱۶دارای روشنایی بیشتری هستند؛ اما باز هم به پای تلویزیون ‌های کیو ال ‌ای ‌دی نمی رسند.

قیمت یکی دیگر از تفاوت های این دو فناوری است. نمایشگرهای OLED در مقایسه‌ با پنل ‌های QLED، گران تر هستند. دلیل گران ‌تر بودن این نمایشگرها سخت بودن تولید این نوع پنل‌ هاست. البته باید یادآور شویم که اکنون مراحل ساخت این نوع صفحه ‌نمایش‌ نسبت به قبل بسیار ساده ‌تر شده است.

سامسونگ تاکنون در مورد قیمت این پنل ها صحبتی نداشته، اما انتظار می رود که نسبت به پنل های OLED ارزان تر باشند.

تلویزیون‌های QLED و SUHD چه تفاوتهایی دارند؟
نسل جدید تلویزیون های QLED سامسونگ قادر به ارائه روشنایی بین 1500 تا 2000 نیت هستند. این قابلیت موجب می شود که این تلویزیون ها حتی نسبت به مدل های جدید تلویزیون های OLED سطح روشنایی بالاتری را ارئه کنند.
تلویزیون های کیو ال ای دی تصاویری با کیفیت بالاتر و رنگ های واقعی تر را نمایش می دهند، کیفیت تصاویر از زاویه دید مختلف مطلوب و بهتر از نسل قبل است. علاوه بر این قابلیت ها میزان روشنایی نیز در این تلویزیون ها بالاتر است.

سامسونگ در سال جاری محصولات جدیدی از سری اس ‌یو ‌اچ ‌دی تولید خواهد کرد که این محصولات نسبت به مدل ‌های پرچم ‌دار کیو ال‌ ای‌ دی در جایگاه پایین تری قرار می‌‌گیرند. سامسونگ در نظر دارد با معرفی و رونمایی این تلویزیون ‌های جدید اعلام کند که تکنولوژی QLED علاوه بر اینکه رقیبی برای فناوری OLED محسوب می ‌شود، بلکه قابلیت ‌های بهتری نسبت به تکنولوژی OLED ارائه می‌دهد که کاهش قیمت، مهم‌ترین بخش این قابلیت ها به شمار می آید.





:: موضوعات مرتبط: لوازم جانبی موبایل , لوازم دیجیتال , لوازم خانگی , لوازم کامپیوتر , خرید دوربین هندی کم , خرید دوربین هندی کم , خرید ماشین لباسشوئی خانگی , خرید کامپیوتر رومیزی , خرید اسپیکر , خرید یخچال ساید بای ساید , خرید مایکروفر , راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا , راهنمای خرید ماساژورهای برقی , آشنایی با عملکرد تلویزیون های OLED&QOLED , دستگاه تصفیه هوا , ماساژور برقی , ,
:: برچسب‌ها: خرید تلویزیون qled , قیمت تلویزیون qled , qled samsung قیمت , qled چیست , قیمت تلویزیون های qled , قیمت qled , qled مخفف چیست , تفاوت qled با oled , ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: